Saab 900 Turbo T8 (84)

Saab 900 T8 (84)

Saab 900 T8 (84)

De Saab heb ik sinds 2001. Hij werd mij via via aan geboden. Hij stond al een jaar stil en had geen APK meer. Het kostte de eigenaar te veel geld om hem door de APK te krijgen en zo veel reed hij ook niet. Omdat de 900 waar ik toen mee reed niet zo goed meer was nadat deze aangereden was, besloot ik om maar te gaan kijken. De Saab stond in een woonwijk in de hoek van een parkeerplaats, groen en onder de bladeren. Het eerste wat opviel was de turbo uitlaat (de bordjes zaten er niet meer op). Het bleek te gaan om een zilveren 900 turbo uit 1984. Na nog een avondje te dubben besloten om met mijn vader te gaan kijken of het nog wat was. De volgende dag zijn we er heen gegaan. De eigenaar had de Saab inmiddels al wat ontdaan van bladeren. Hij had de Saab al 9 jaar en was door een lokale garage af en toe onderhouden maar kwam niet meer door de APK.
Van binnen zag zij er nog goed uit. Ook de koets was in een goede conditie, ondanks dat deze groen was. De vorige eigenaar had er met veel plezier in gereden maar nu moest hij weg. Als ik hem niet me zou nemen zou hij hem laten ophalen. Na alle vloeistoffen te hebben gecontroleerd en het koelsysteem te hebben gevuld (deze was leeg ;( ) pogingen gedaan om de motor aan te krijgen. Met de nodige moeite lukte dit eindelijk. Echter de uitlaat was goed lek dus maakte hij veel kabaal. Toen de motor liep een klein stukje met hem gereden. De motor liep maar voor de rest deed elektrisch er niet veel meer. De stuurbekrachtiging maakte ook veel kabaal. Hij reed echter wel lekker en leek verder wel in orde. Natuurlijk zat er nog het nodige werk aan om deze weer op de weg te krijgen maar dat zag ik wel zitten.
Een paar dagen later het besluit genomen om mijn huidige 900C te gaan slopen en een deel van de onderdelen te gaan gebruiken om de 900 Turbo weer op de weg te krijgen.
Een week later de 900 turbo opgehaald rijdend met lekke uitlaat en geen verlichting. Het was gelukkig alleen van Hengelo naar Enschede. Mijn vader heeft hem naar mijn huis gereden. Dat was ook het laatste ritje van mijn 900c. Die is die week ook uit elkaar gegaan en op Maandag hebben we de lege koets afgevoerd.
Vanaf dit moment is de Saab 900 Turbo weer rijdend gemaakt en hebben we er veel kilometers met plezier mee gereden. Ook zijn de nodige werkzaamheden aan de Saab verricht. Wat er allemaal gebeurd is wil ik in de toekomst gaan beschrijven maar ik wil bij nu beginnen.

Op dit moment staat de Saab weer in de garage zonder motor. Wat begon met een defecte startmotor heeft geresulteerd in een renovatie van de voorzijde. Deze actie was ik al langer van plan, maar ik kom er nu pas aan toe.

Zie voor de werkzaamheden hier:

Motor ruimte Onderhoud

Comments are closed.